Co by bylo auto bez svého laku...

Image Classic

Není to ani motor, ani palubní deska, ani převodovka - ne! To co potenciální kupující automobilu obvykle vidí jako jedno z prvních věcí je krásný odstín laku. V začátcích automobilové výroby bylo všechno jinak. Stejně jako technologie ukrývající se pod kapotou, i technologie lakování má za sebou dlouhou cestu od běžně používané ševcovské smoly až po vodou ředitelné laky.

Začátky

První automobil, patentovaný Benz-Motorwagen, nebyl vůbec lakovaný. Karl Benz všechny kovové části chránil proti korozi pouze jakousi ševcovskou smolou.  V té době byly k dispozici pouze dva základní produkty, používané jako barva: olejový lak na bázi lněného oleje nebo, pokud byla žádoucí výjimečná kvalita, jantarové laky, získávané ze zkapalněných jantarových pryskyřic, které byly ovšem velmi drahé. Termín "jantarová žlutá" se používal ještě dlouhou dobu, a to i poté, co byly přírodní pryskyřice postupně nahrazeny syntetickými.

Více se můžete dočíst ve Standotece „Historická vozidla“.

# # # # # # # #

Nahoru