Jaguar Racing prodlužuje partnerství s Castrolem

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
26. 1. 2022

Na podzim roku 2020 bylo ve Whitley ve Velké Británii podepsáno prodloužení spolupráce mezi společnostmi Castrol a závodním týmem Jaguar Racing, který se účastní mistrovství světa ABB FIA Formula E World Championship. Nadále bude Castrol pokračovat ve vývoji kapalin pro elektromobily e-Fluids, které by měly napomoct ke zlepšení výkonu závodní pohonné jednotky. Společnost Castrol tak pokračuje ve svém průkopnickém výzkumu v nejmodernějším výzkumném středisku v Pangbourne ve Velké Británii. Jaguar Racing a Castrol společně razí filozofii ‚Race to Innovate‘, s hlavním cílem ovlivnit příští generaci elektromobilů.

Posouvání hranic e-Fluids Castrol, kapalin pro elektromobily

Na podzim roku 2020 bylo ve Whitley ve Velké Británii podepsáno prodloužení spolupráce mezi společnostmi Castrol a závodním týmem Jaguar Racing, který se účastní mistrovství světa ABB FIA Formula E World Championship. Nadále bude Castrol pokračovat ve vývoji kapalin pro elektromobily e-Fluids, které by měly napomoct ke zlepšení výkonu závodní pohonné jednotky. Společnost Castrol tak pokračuje ve svém průkopnickém výzkumu v nejmodernějším výzkumném středisku v Pangbourne ve Velké Británii. Jaguar Racing a Castrol společně razí filozofii ‚Race to Innovate‘, s hlavním cílem ovlivnit příští generaci elektromobilů.

Jaguar Racing

Počátek Jaguar Racing v královně motorsportu

Stejně jako společnost Castrol má i Jaguar Racing bohaté zkušenosti z okruhového závodění. Vše totiž začalo už v červnu 1999, kdy stáj slavného Sira Jackieho Stewarta Stewart Grand Prix Formula One team odkoupila společnost Ford. Následně pak 14. září došlo ke vzkříšení značky Jaguar v rámci závodních aktiv v podobě přejmenování stáje na Jaguar Racing. Ale jak už to tak často ve světě Formule 1 bývá, změnou jména nezarmoutíš, i když to ostatní zůstává při starém. Jaguar Racing tak i nadále využíval pohonné jednotky Ford Cosworth a byl tak jakýmsi oficiálním závodním týmem Fordu ve Formuli 1. Stájí Jaguar Racing prošla slavná jména jako například Eddie Irvine, Johnny Herbert, Pedro de la Rosa, nebo třeba i Mark Webber.

Ve své prví sezóně, v roce 2000, zůstal ale Jaguar Racing hluboko za očekáváním a obsadil tak až devátou pozici v poháru konstruktérů. V následující sezóně byl jako manažer týmu angažován legendární Niki Lauda. Ten se od samého počátku nedokázal shodnout s dosavadním manažerem Bobbym Rahalem, který byl nakonec propuštěn. Jaguar Racing nakonec skončil na 8. místě v poháru konstruktérů a velkým dílem k tomu přispělo třetí místo Eddieho Irvinea ve Velké ceně Monaka. O rok později se ale Jaguaru nepovedlo vybojovat lepší pozici. Navíc se začali navyšovat i ekonomické ztráty Fordu spojené se závoděním ve Formuli 1, které do jisté míry způsobovalo i to, že Jaguar nezávodil pod mateřskou značkou Ford, a tak nedocházelo k tolik potřebné propagaci. V ročníku 2002 Irvine získal další 3. místo, tentokrát na Monze a Jaguar si tak sice polepšil v poháru konstruktérů na sedmou pozici, ale zároveň to bylo poslední pódium Jaguaru ve Formuli 1.

Stagnaci se nepodařilo prolomit ani v následujících letech a jedinou zajímavou zmínkou o stáji Jaguar na novinových stáncích byla kauza dvou mechaniků stáje, kteří v rozhlasové soutěži vyhráli nafukovacího osla z pohádky Shrek, kterého vozili po všech závodech série Formule 1 a kterého podepsala slavná jména jako Bernie Ecclestone, Max Mosley a spoustu jezdců F1 v čele s Michaelem Schumacherem. Následně byl pak osel vydražen a výtěžek putoval na charitu.

V čem byl ale skutečně zakopaný pes? V tom, že Jaguar nepropagoval značku své mateřské společnosti, Ford. A tak se Ford rozhodl ukončit své působení ve Formuli 1 a v polovině listopadu roku 2004 byl Jaguar Racing odkoupen společností Red Bull. 

Castrol a Jaguar Racing E

Legenda ožívá ve Formule-E

Už v létě 2015 se začalo šuškat, že by se snad jedna velká značka mohla vrátit do okruhových závodů. Ne však do kategorie spalovacích motorů, ale do „zelené“ Formule-E. Řeč samozřejmě nebyla o nikom jiném než o Jaguar Racing. V prosinci téhož roku byl oficiálně ohlášen záměr vstoupit do Formul-E jako výrobce vlastních pohonných jednotek. A v sezóně 2016/17 Jaguar nahradil stáj Trulli GP a vše se tak stalo skutečností. Jaguar vstoupil do Formule-E neboli mezi „éčka“, nebo chcete-li oficiálně do ABB FIA Formula E World Championship.

A kde se vlastně Formule-E vzala? Paradoxně ji roku 2011 vymyslel proslulý bývalý šéf stáje Formule 1 Ferrari, sám velký Jean Todt a španělský podnikatel Alejandro Agag. Jedná se o unikátní mistrovství v motosportu pro jednosedadlové elektromobily, které od roku 2020 získalo oficiální status mistrovství světa FIA.

V úplně první sezóně 2014/15 nastoupily všechny stáje se stejnými vozy, vyvinutými firmou Spark Racing Technology pod označením Spark-Renault SRT01E. Šasi od firmy Dallara, elektrické motory dodávané McLarenem. V následující sezóně už ale všechny stáje dostaly povolení si vyvíjet vlastní motory. Pro všechny ale zůstávají i nadále stěžejními dodavateli firmy Hewland pro převodovky, McLaren pro akumulátory a Michelin pro pneumatiky. A jaká specifika musí dnešní vozy Gen2 Formule-E vlastně dodržovat? Tak například minimální hmotnost nesmí být nižší než 903 kg, z čehož jen akumulátory musí vážit minimálně 385 kg. Dále pak závodní výkon byl nově zvýšen na 220 kW a kvalifikační výkon dokonce na 250 kW. Z takového vozu pak vymáčknete stovku za 2,8 sekundy a dosáhnete maximální povolené rychlosti 280 km/h. Kuriózní byl prvopočátek závodních akumulátorů, které se vybíjely extrémně rychle a jezdec tak po jejich vybití přesedl do druhého vozu, aby vůbec dokončil závod, což vzbudilo velkou vlnu nevole. Od roku 2019 tak McLaren přišel s tak silnými akumulátory, které vydrží po celý závod na jedno nabití. Většinou.

A jak si vlastně Jaguar Racing vedl od svého vstupu do Formule-E? Po první nepříliš oslnivé sezóně 2016/17 se podařilo dvojici Evans a Piquet jr. vybojovat pro Jaguar 6. místo v týmovém pořadí. Prvního vítězství dosáhl Jaguar díky Mitchovi Evansovi v ePrix v Římě v sezóně 2018/19. V té samé sezóně Evans ještě několikrát bodoval, a dokonce získal i několikrát stupně vítězů, což ho katapultovala do boje o titul v šampionátu jezdců. I přes vynikající Evansovi individuální výkony a celkově 5. místo v pořadí jezdců se ale Jaguar umístil až na 7. místě.

V říjnu 2019 pak Jaguar oznámil novou závodní dvojici Evans – Calado, odhalil nový monopost I-Type 4 a představil nového partnera, který se po třiceti letech vrací k aktivitám Jaguaru v motorsportu. A nebyl jím nikdo jiný, než přední světový výrobce olejů a maziv Castrol. V téže sezóně vybojoval Evans pro Jaguar další vítězství, tentokrát v ePrix Mexico City. Bohužel Jaguar i tak v této sezóně získal jen 81 bodů a skončil opět sedmý v celkovém pořadí týmů.

A konečně v minulé sezóně Jaguar Racing v jezdeckém složení Evans – Bird získal vítězství v ePrix Diriyah a tým se tak díky konzistentním výkonům poprvé dostal do vedení šampionátu. Vedení v šampionátu sice Jaguar neudržel, ale se ziskem 177 bodů dokázal vybojovat nádherné 2. místo, a to především díky několika vítězstvím Birda a stabilních bodových výkonech Mitche Evanse.

Do nové sezóny, která odstartuje 28. ledna 2022, vstoupí Jaguar pod novým názvem Jaguar TCS Racing, s novým ředitelem stáje Thierrym Bollorém, s nezměněnou závodní dvojicí Evans – Bird a silným partnerem v podobě Castrolu. A všichni věří, že to bude sezóna mistrovská!

Jaguar Racing

Spolupráce Castrol a Jaguar Racing

Castrol, přední světový výrobce maziv, se pyšní impozantní historií na poli inovací. Nadšení pro výkon, společně s filozofií partnerské spolupráce, umožnilo společnosti Castrol vyvinout produkty, které jsou základem řady technologických řešení využívaných na zemi, ve vzduchu, na moři či ve vesmíru.

Přechod na elektrifikaci Castrol inspiroval k vytvoření a uvedení řady kapalin e-Fluid navržených a testovaných pro elektrická vozidla. Společnost Castrol pravidelně spojuje své síly s průkopnickými partnery, kteří ji posouvají ještě dál. Partnerství s týmem Jaguar Racing Formule E společnosti umožní otestovat řadu kapalin e-Fluid pro elektromobily na závodní trati a pomůže objevit průlomové novinky pro dopravu budoucnosti.

IT'S MORE THAN JUST OIL. IT'S LIQUID ENGINEERING.

„Rozšíření našeho partnerství s Jaguar Racing je důkazem našich společných cílů. Dosažení limitu našich Castrol e-Fluids v náročném závodním prostředí Formule E je ideální způsob, jak vyvinout technologii elektromobilů budoucnosti. Chceme podpořit rychlejší zavádění elektromobilů tím, že budeme poskytovat to, co řidiči chtějí, například dojet dále na jedno nabití, jak odhalila naše nedávná studie Accelerating the EVolution.“

AS RAMCHANDER
Vice President Marketing, Castrol

„Jsme rádi, že Castrol bude pokračovat ve spolupráci s Jaguar Racing. Máme společnou vizi o udržitelnosti, inovaci, výkonu a technologiích. Přenesení jejich špičkových odborných znalostí a produktů zvyšujících výkon do Jaguar Racing je zásadní pro náš vývoj účinnosti pohonné jednotky v našich závodních vozech i v budoucích vozech Jaguar Land Rover. Spolupráce s Castrolem nám pomůže odhalit všechny výhody e-Fluids a následně je využít v závodním prostředí, což je klíčové pro zvýšení výkonu a efektivity našeho závodního vozu.“

JAMES BARCLAY
Týmový ředitel, Jaguar TCS Racing

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.