Tým Jaguar TCS Racing stříbrný v sezóně 2022-2023

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
18. 3. 2024

Přestože je již za dveřmi nová sezóna série ABB Formule E, stojí za to ohlédnout se za tou uplynulou. Proč? Protože se v ní dařilo stáji Jaguar TCS Racing, jejímž partnerem je výrobce prémiových olejů a maziv Castrol. Jaguaru se v právě skončené sezóně podařilo vybojovat fantastické 2. místo v poháru konstruktérů. Stejně tak i Mitch Evans, který hájí barvy stáje Jaguar, vybojoval úžasné 3. místo v celkovém pořadí jezdců. Vypovědět ale takový příběh není jen tak. Proto mi na začátku dovolte pár zajímavých perliček z uplynulého ročníku.

Nejprve si řekněme něco o monopostu Jaguar I-Type 6 Gen3. Jedná se o zcela revoluční model, který předčil předchozí model I-Type 5 Gen2 ve všech aspektech. Hmotnost byla snížena o 50 kg, tedy na výsledných 850 kg. Při výkonu 407 koní (předchozí model nabízel o 135 koní méně), dosáhl model I-Type 6 Gen3 zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,2 sekundy, což je o 0,6 sekundy rychleji než u loňského modelu. Při režimu Attack mode dosáhl model I-Type 6 Gen3 dokonce 476 koní, tedy o 156 koní více ve srovnání s modelem I-Type 5 Gen2. Možná si říkáte, co znamená označení Gen3 v názvu modelu I-Type 6. Gen3 je označení revoluční konstrukce vozu Formula E od společnosti Spark Racing Technology, kdy se úplně poprvé nachází pohonná jednotka jak u zadní, tak u přední nápravy monopostu. Síla pohonné jednotky je tak rozložena na 250 kW vpředu a 350 kW vzadu, čímž se dostáváme na společných 600 kW úchvatného výkonu! Tato revoluční změna znamená samozřejmě rozložení zatížení na pohonnou jednotku a prodloužení její životnosti, současně se zvyšuje i schopnost rekuperace kinetické energie a díky rozložení pohonných jednotek se rapidně zvyšuje brzdná síla, čímž tak odpadá i potřeba zadních hydraulických brzd.


Na začátku sezóny to ale s vozem Jaguar I-Type 6 nevypadalo vůbec dobře. Jezdecké složení, Evans a Bird, které zůstalo po předchozím ročníku stejné a mělo být silným tandemem pro debut Gen3, se na začátku nové sezóny doslova trápilo. Vlivem technických potíží a jezdeckých chyb, které byly navázány na zcela odlišné chování monopostu, si dvojice z Jaguaru vyjela pouze 42 bodů. Velkou zásluhu na tom měl paradoxně Sam Bird v závodech v Saudské Arábii, kde vyjel 3. a 4. místo. V šestém závodě sezóny, který se konal v brazilském Sao Paulu, ale přišel zvrat, který dokonale zamíchal celkovým pořadím. Jak v Sao Paulu, tak v prvním berlínském závodě dokázal Mitch Evans vybojovat první místo, zatímco Sam Bird dokončil na 2. a 3. místě. Poté ale šla forma britského závodníka rapidně dolů a v následujících závodech nezískal ani bod, když čtyřikrát skončil na nebodovaných pozicích, jedenkrát závod nedokončil a jedenkrát dokonce vlivem technických problémů ani neodstartoval. U Australana Evanse to byl ale jiný příběh. V následujících 6 závodech si dokázal totiž připsat senzačních 87 bodů, když dvakrát skončil na 4. místě a po jednom umístění pak bral třetí, druhé i první místo. V prvním závodě v Římě se mu navíc povedlo získat extra 3 body za Pole position a extra 1 bod za nejrychlejší kolo závodu a tím tak zkompletoval 29 bodů za jeden jediný závod. 

Kritickými se staly ale poslední tři závody. Zatímco ve druhém římském klání Evans nedojel, tak Birdovi se podařilo dojet na senzačním 3. místě. V následujících dvou závodech v Londýně si Bird pak ještě připsal 18 veledůležitých bodů. Zrak se ale upíral k Mitchi Evansovi, který nesl tíhu okamžiku na svých bedrech. Evansovi se podařilo v prvním londýnském závodě vyjet 28

bodů, díky prvnímu místu a extra bodům za Pole position a vše se tak mělo rozhodnout v londýnské odvetě. Už bylo víc než jasné, že šampionem pro sezónu 2022/2023 se stane Jack Dennis na voze Avalanche Andretti, ale stále tu byla ještě šance na pohár konstruktérů, ve kterém se mělo rozhodnout právě mezi stájemi Jaguar TCS Racing a Envision Racing. Bohužel ale Sam
Bird ve druhém londýnském závodě dojel až na 7. místě se ziskem 6 bodů a Mitchi Evansovi se ve strhující bitvě nepodařilo předjet přímého konkurenta v boji o pohár konstruktéru Nicka Cassidy, který byl navíc i přímým konkurentem v boji o 2. místo v celkovém pořadí jezdců a dojel tak na smutném 2. místě se ziskem 18 bodů. V celkovém pořadí jezdců tak Evans skončil na 3. místě o pouhé 2 body za Nickem Cassidym z Envision Racing. V poháru konstruktérů pak Jaguar TCS Racing skončil na 2. místě o 12 bodů za Envision Racing.


Byť se ale může zdát závěr a výsledek sezóny smolný a neúspěšný, je potřeba zdůraznit to, jak velké pokroky Jaguar TCS Racing dělá a jak konkurenceschopným týmem je, byť se jednalo teprve o třetí ročník Formula E, kterého se Jaguar účastnil a měl by tak být týmem, který spíše jen zatím sbírá zkušenosti a data, a ne hned třikrát útočit na vítězství v poháru konstruktérů. 

Souboj mezi Evansem a Cassidym měl ale ještě jednu velice zajímavou dohru. Jakou ptáte se? No předně tu, že oba Australané budou od příští sezóny hájit barvy Jaguar TCS Racing společně! A my pevně věříme, že tato dvojice bude v následujícím ročníku úspěšná a získá pro Jaguar konečně pohár konstruktérů.

 

Spolupráce Castrol a Jaguar TCS Racing 

Castrol, přední světový výrobce maziv, se pyšní impozantní historií na poli inovací. Nadšení pro výkon, společně s filozofií partnerské spolupráce, umožnilo společnosti Castrol vyvinout produkty, které jsou základem řady technologických řešení využívaných na zemi, ve vzduchu, na moři či ve vesmíru. 

Přechod na elektrifikaci Castrol inspiroval k vytvoření a uvedení řady kapalin e-Fluid navržených a testovaných pro elektrická vozidla. Společnost Castrol pravidelně spojuje své síly s průkopnickými partnery, kteří ji posouvají ještě dál. Partnerství s týmem Jaguar Racing Formule E společnosti umožní otestovat řadu kapalin e-Fluid pro elektromobily na závodní trati a pomůže objevit průlomové novinky pro dopravu budoucnosti.

 

IT‘S MORE THAN JUST OIL. IT‘S LIQUID ENGINEERING.

„Rozšíření našeho partnerství s Jaguar Racing je důkazem našich společných cílů. Dosažení limitu našich Castrol e-Fluids v náročném závodním prostředí Formule E je ideální způsob, jak vyvinout technologie pro elektromobily budoucnosti. Chceme podpořit rychlejší zavádění elektromobilů tím, že budeme poskytovat to, co řidiči chtějí, například dojet dále na jedno nabití, jak odhalila naše nedávná studie Accelerating the Evolution.“ AS RAMCHANDER, Vice President Marketing, Castrol


Tento článek je součástí vydání ServindNEWS zima 2023. Přečíst si jej můžete zde.  

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení