Jak se měří rallyový speciál

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
7. 12. 2020

Nebýt jedné pauzy na kafe a setkání v Servindí kuchyňce, tenhle článek by vlastně ani nevznikl. Jak jinak, hovor se točil kolem aut, hodinek, telefonů, děvčat a motorsportu. No a u motorsportu se diskuze nakonec zastavila, konkrétně se téma motorsportu propojilo klasicky s naší prací. A to s diagnostikou a měřením karoserií.

Na začátku šlo o sázku. Dá se změřit karoserie rallyového speciálu?

Nebýt jedné pauzy na kafe a setkání v Servindí kuchyňce, tenhle článek by vlastně ani nevznikl. Jak jinak, hovor se točil kolem aut, hodinek, telefonů, děvčat a motorsportu. No a u motorsportu se diskuze nakonec zastavila, konkrétně se téma motorsportu propojilo klasicky s naší prací. A to s diagnostikou a měřením karoserií.

Lze změřit odchylky karoserie na rallyovém speciálu?

Tomáš Cafourek, jako zástupce marketingu a produktového managementu, tvrdil, že závodní speciál proměřit a zkontrolovat pomocí diagnostické měřicí tyče Point X nebo měřicího systému Car-O-Tronic Vision2 X3 schopni prověřit nejsme a Zdeněk Ticháček, u nás zodpovědný za rozvoj obchodu a koordinaci školení, si zase byl jistý, že auto přeci změřit jít musí, když jeho základ stavby vychází ze sériové karoserie.

Takže z toho nakonec vznikla sázka o karton Prosecca a my začali řešit, kde takový speciál seženeme. Ale tenhle problém byl jedním telefonátem vzápětí vyřešen. Již několikátou sezónu podporujeme Václava Pecha, jezdce domácího šampionátu v rallye, a vzhledem k tomu, že Vašek nezkazí žádnou srandu, uplynulo pár dní a na konci léta se před naším Karosářským tréninkovým centrem CAR-O-LINER v Nučicích objevil zakrytovaný vlek a v něm Ford Focus WRC, se kterým Vašek s Petrem Uhlem v letošním tuzemském mistráku zatápěli škodováckému továrnímu týmu, a nakonec ve zkrácené sezóně získali již osmý titul mistrů republiky.

V tu chvíli si Zdeněk ještě hodně věřil a vtipkoval, že auto do hodinky nakládáme zpátky na vlek a odjíždí na odpolední test před závodem přeměřené, umyté a vyleštěné. Vycházel samozřejmě z praxe, kdy na civilních autech díky moderním měřicím zařízením stačí sundat ochranné plasty podvozku a pohodlně se dostat k bodům karoserie, které slouží jako záchytný bod k identifikaci případného poškození či zkroucení karoserie. Ale u závodního auta je to trochu komplikovanější, protože rallyový speciál je mnohem lépe chráněn před drsným zacházením na rychlostní zkoušce cestou necestou. Znamenalo to tedy demontovat všechny duralové ližiny a ochranné plechy.

Měření po opravě rally speciál

Hlavně to nevzdávat. S podporou systému Car-O-Tronic se to zvládne

Po jejich demontáží jsme auto přemístili na rovnací stolici VAS 6528 od našeho švédského dodavatele, společnosti CAR-O-LINER. Tato stolice, která v našem tréninkovém centru slouží pro potřeby praktických školení a na demonstrace zákazníkům, je osazena měřicím systémem Car-O-Tronic, který pracuje se softwarem Vision2 X3. V jeho databázi Car-O-Data, která obsahuje údaje o více než 16 000 změřených vozidel, jsme dohledali třídveřový Ford Focus z roku 2006 (rok výroby Vaškova Focusu WRC) a pustili se do měření. Na počátku je potřeba systém pomocí navržených bodů kalibrovat. Systém vás sám naviguje a na obrazovce zobrazuje fotografie, ze kterých poznáte hledaný bod, kam je potřeba přiložit sondu měřicího systému. Zde jsme začali tušit první komplikace. Ne s tím, že by se závodní speciál lišil od civilní verze, ale že díky zpevnění a zvýšené ochraně karoserie byly některé navrhované body, prostě a jednoduše, špatně přístupné, překryté výztuhou nebo dokonce zcela zavařené. A zde začala mravenčí práce, jak správně najít 3 body, které pomohou systém zkalibrovat a umožní další následné měření. V určitých chvílích to vypadalo skoro až beznadějně, ale protože se Zdeněk s Vláďou Šobáněm, trenér karosářského tréninkového centra Servind, jen neradi vzdávají, jsme po určité době neslyšely jen nepříjemný tóny, akusticky upozorňující na nepřesné či nesprávné zaměření, ale po chvíli se začal ozývat libý tón, potvrzující správnost zaměřeného bodu.

Asi po dvou a půl hodinách jsme mohli ze zařízení vyjet potvrzující protokol o provedeném měření. Na sériovém autě bychom měřením strávili necelou hodinku. Ano, na rovinu přiznáváme, že jsme díky některým ochranným prvkům nebyly schopni provést kompletní zaměření celé karoserie. Ale s klidným svědomím a z přibližně dvou třetin potvrzených dat můžeme Vaškovi Pechovi garantovat, že karoserie jeho speciálu je bez nežádoucích odchylek.

A co samotná sázka? Nakonec jsme se nebyli schopni shodnout na tom, kdo vlastně vyhrál. Uzavřeli jsme to nakonec s tím, že sázka v dané situaci nemá jasně daného vítěze a prosecca vezmeme na půl a vypijeme na nějaké společné akci, až pominou všechna stávající, nepříjemná opatření související s koronavirem.

Ford Focus Václav Pech jun

Základem prvotřídní opravy je dodržení výrobcem předepsaných rozměrů a tolerancí

Na čem jsme se ale shodli je, že základem prvotřídní opravy karoserie po nehodě, která bude navíc garantovat další bezpečný provoz opraveného vozu, je dodržení předepsaných rozměrů a tolerancí jednotlivých karosářských prvků výrobcem. Ať už při prvotním měření při identifikaci rozsahu poškození vozu, či průběžné kontrole při samotné opravě rovnáním nebo výměnou strukturální části karoserie. Vždy je kladen důraz na přesnost. Garantem stoprocentní správnosti je měřicí systém Car-O-Tronic Vision2 X3. Tento elektronický měřicí systém komunikuje bezdrátově prostřednictvím technologie Bluetooth a je s ním možné měřit rozměry karoserie s přesností na milimetry. Můžeme potvrdit, že měřicí zařízení CAR-O-LINER jsou schopna pokrýt a změřit téměř všechny značky a modely běžně jezdící po našich silnicích. A je jedno, jestli se spolehnete na již zmíněné, do rovnací stolice integrované, zařízení Car-O-Tronic nebo rychlou a pohodlnou diagnostiku před samotnou opravou provedete za pomoci příručního diagnostického zařízení Car-O-Liner PointX II. I zde v napojení přes Bluetooth na systém Vision2 lze totiž provádět velice rychlou a kvalitní diagnostiku rozsahu poškození karoserie bez nutnosti kompletního odstrojování vozu. Diagnostické zařízení PointX II je vyrobeno z karbonu, a proto je velmi lehké při manipulaci. Snadnost manipulace navíc podporuje magnetické připevnění v měřících bodech, což umožňuje jednoruční používání zařízení. To vše v uživatelsky velice příjemném prostředí. Toto zařízení lze případně využít i pro měření a kontrolu při samotném rovnání strukturálních poškození.

Servind, Car-o-Liner a Ford Focus

Použité vybavení

Rovnací stolice VAS 6528

Multifunkční rovnací stolice (VAS 6528 verze schválená koncernem VW je totožná se stolicí Quick 42) slouží k opravám karoserií osobních a lehkých užitkových vozidel.  Její součást tvoří veškeré příslušenství včetně měřícího systému Car-O-Tronic Vision2 X3 a kotevního systému Evo, s jejichž použitím lze opravit i strukturální poškození. Součástí setu je i sada hydraulických zvedáků, nástěnný systém pro přehledné umístění jednotlivých opravárenských prvků, měřicí technika, rám se zvedákem, nájezdové rampy, tažné rameno, kotevní set, soustava řetězů, univerzální tažný hák s příslušenstvím, tažné svorky a naviják. Maximální nosnost stolice činí 3 000 kg a tažná síla ramene odpovídá deseti tunám.

Car-O-Tronic Vision X3 2

Elektronický měřicí systém s přesností na milimetry u rozměrů karoserie komunikuje bezdrátově prostřednictvím Bluetooth. Car-O-Data obsahuje data více než 16 000 změřených vozidel. Jednotlivé měřící body jsou navíc vyfotografovány a díky tomu je obsluha snadno najde na nejrůznějších typech vozidlech.

Car-O-Liner Technologie

Špičkové značky pro karosářské opravy v portfoliu Servindu

V roce 2015 společnost Servind rozšířila své portfolio o oblast karosářských oprav, kde se především opírá o zastoupení švédské firmy CAR-O-LINER, která nabízí sofistikované rovnací stolice, unikátní měřicí systémy a obsáhlá data většiny automobilových producentů pro zjištění rozsahu poškození karoserie po havárii a jejich následnou opravu. V sortimentu jsou k dispozici i svářečky a další vybavení. Kromě toho v Servindu využívají její know-hov v oblasti školení, shrnuté do CAR-O-LINER Academy. Tato znalost a zázemí významně napomáhá ke koncipování karosářských praktických školení ve spolupráci s vybranými českými importéry. V sortimentu se ale můžete setkat s dalšími užitečnými pomocníky od švýcarského Betag Innovation, který je specialistou na spotovací zařízení, indukční jednotky a opravy plastů nebo s privátní značkou Cromatec Technology, nabízející kompletní sortiment karosářských technologií, nářadí a spotřebního materiálu.

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení