Jak zviditelnit chodce?

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
8. 12. 2019

113. Zdánlivě nic neříkající a nijak zvlášť velké číslo, ale pojďme si ho říct znovu. 113. Tolik lidí, přesněji chodců, zemřelo za poslední rok při dopravních nehodách. 58. Přesně tolik chodců zemřelo při nočních dopravních nehodách. A 28. Přesně tolik chodců zemřelo při nočních dopravních nehodách, které se staly mimo obec. Stále se Vám toto číslo zdá nicotné? V průměru každé tři dny zemřel jeden člověk a to nicotné rozhodně není!

113. Zdánlivě nic neříkající a nijak zvlášť velké číslo, ale pojďme si ho říct znovu. 113. Tolik lidí, přesněji chodců, zemřelo za poslední rok při dopravních nehodách. 58. Přesně tolik chodců zemřelo při nočních dopravních nehodách. A 28. Přesně tolik chodců zemřelo při nočních dopravních nehodách, které se staly mimo obec. Stále se Vám toto číslo zdá nicotné? V průměru každé tři dny zemřel jeden člověk a to nicotné rozhodně není!

 

LetákZhoršená viditelnost, nejen za tmy

Koncem podzimu a s nástupem zimy, dochází vlivem klimatických podmínek ke zhoršení viditelnosti. Mlha, hustý déšť, sněžení ale i celkové prodloužení nocí. To vše zhoršuje viditelnost pro všechny řidiče a především všem chodcům. Kritický přitom bývá i čas soumraku, či svítání. A tak by se v těchto „tmavých“ měsících, tedy v období od listopadu do března, měli chodci ujistit, že jsou pro řidiče dostatečně viditelní a i potom, by měli dbát zvýšené ostražitosti s každým se blížícím vozidlem. Pojďme si tedy říct klíčové zásady k ochraně lidského života.

Povinnost reflexních prvků – kdy a kde

Povinnost nosit reflexní prvky má chodec za snížené viditelnosti, když se mimo obec pohybuje po krajnici nebo po okraji vozovky v místě bez veřejného osvětlení. Jenže pozor! Jak už bylo řečeno, snížená viditelnost není jen a pouze tma. Snížená viditelnost platí i během svítání či soumraku, nebo i za dne během deště, sněžení a mlhy. Pro své vlastní bezpečí tak není radno tyto faktory podceňovat.

Jak být správně vidět

PásekKlíčem ke správném zviditelnění je dostatečně velká plocha a kvalita reflexního prvku. Zákon totiž určuje, že chodec na sobě musí mít prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu. Jenže už není uvedeno, jak velké tyto prvky mají být a kde mají být umístěné. Smotaný reflexní pásek na uchu kabelky, či popruhu batohu opravdu nestačí. Ideálně je mít takový reflexní pásek umístěný nad zápěstím a kotníkem, a to na straně, která je blíže do vozovky. Statisticky řidiči zareagují 3x rychleji na pohybující se světelný bod než na statický reflexní prvek. Proto se také doporučuje mít v ruce, směřující do vozovky, rozsvícenou baterku. Pohybující se světlo zaujme řidiče mnohem více a také mnohem dřív. Také platí, že „není všechno zlato, co se třpytí“. Ne všechny prvky, které se lesknou, jsou skutečně vidět při dopadu světla automobilu. Proto musí být reflexní pásky opravdu kvalitní. Nejlepší barvou takového reflexního prvku je žlutá, zelenkavá a případně jasně červená a oranžová.

Nemalé pokuty za neviditelnost

Za nedodržení povinnosti mít reflexní prvky ve výše uvedených případech, hrozí takovému chodci pokuta ve výši až 2 000 Kč. Vzhledem k četnosti nehod, při kterých je usmrcen chodec, na tuto skutečnost, zda je chodec dostatečně zviditelněn, se zaměřuje policie ČR a velmi důrazně postihuje ty, kteří tuto povinnost opomíjejí. Jde ale především o zdraví chodců! Na závěr už jen zdůrazníme zkušenost ze zahraničí, kde vyšetřující orgány jasně prokázaly, že více jak 50 % usmrcených chodců, kteří zemřeli za tmy, či zhoršené viditelnosti, mohlo žít, pokud by byly označeni kvalitními reflexními prvky.

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení