Navrácený půvab vozů BMW

Opět vám nabízíme další  zajímavý článek z řady restaurování veteránů, které proběhlo za pomocí znalostí a technologií značky Standox, kterou vám již 25 let přinášíme na český trh. Tentokrát se vydáme do tureckého Izmiru, kde se nachází největší motocyklové a motoristické muzeum v Turecku. To čítá přes 170 exponátů od historického unikátu Mercedes-Benz z roku 1886 až po moderní supersporty. Každý exemplář je nejprve uveden do původního stavu a teprve následně vystaven. Při restaurování se muzeum spoléhá na špičkové produkty a technické znalosti společnosti Standox.

V posledních třech letech existuje dobrá záminka, aby automobiloví nadšenci navštívili Torbali nedaleko Izmiru. KEY muzeum, které bylo otevřeno právě před třemi lety, nabízí unikátní sbírku 130 veteránů a 40 historických motocyklů na ploše o rozloze více jak 7 000 m2. Muzeum založili bratři Murat a Selim Özgörkey a právě jeho název pochází z jejich poslední části příjmení.  Jako dva nadšenci do veteránů a jejich sběratelství, bratři také rozeběhli společnost E Özgörkey Group, založenou v Izmiru, jednoho z předních dodavatelů BMW a Mini v západním Turecku a také provozovatele autorizovaných servisů.

Tato autolakovna je po technické stránce velmi dobře vybavena a v její míchárně najdete lakovací systém Standox Standohyd Plus (systém na bázi vody). Mimo to provozují také lakovnu nedaleko muzea.

Spousta veteránů BMW

V KEY muzeu naleznete velké množství veteránů BMW jako například Dixi, první auto které bylo prodáváno právě pod značkou BMW ve dvacátých letech minulého století. Sbírka zahrnuje i první poválečné modely 501 a 503 a také modely nazývané „Neue Klasse“ (nová třída) včetně elegantního stříbrného BMW 2000 CS coupé z roku 1968. KEY muzeum však není omezeno pouze na jednu značku. „Naše exponáty vybíráme na základě jejich dopadu na historii automobilů a motocyklů,“ říká Efe Uygur.

Rozsáhlé restaurování laku

V lakovně nedaleko muzea se patnáct zaměstnanců stará právě o tyto veterány. „ Každé auto, které opustí naši dílnu, musí vypadat jako by právě vyjelo na svou první cestu,“ říká Uygur. To se týká především jejich karoserie. „ Snažíme se, aby výsledná barva odpovídala originálu, ale ne vždy je to jednoduché “ doplňuje Uygur. Vybledlé a okolním prostředím poznamenané barvy, odchylky vzniklé již u originálních sériových laků jejich předchozím přestříkáním a přestavbami, to vše renovaci velmi ztěžují. I proto muzeum obvykle vyhledává originální dokumentaci od výrobců.

Standox poskytuje barvy a technologické znalosti

Pokud jsou takovéto dokumenty nedohledatelné, začíná být proces velice zajímavý a lakýrníci zpravidla kontaktují Standox. Díky jeho rozsáhlé databázi barev jsou k dispozici přesné informace o originálních odstínech mnoha výrobců. Standox dále nabízí lakýrníkům využití posledních technologií.  Uygur vysvětluje: „ Pokud na autě nalezneme část pokrytou originální barvou, využijeme ji pro rekonstrukci daného odstínu. K tomu slouží velmi užitečný pomocník v podobě spektrofotometru Genius. Dokonce i v případě použití moderních nátěrových produktů je Genius nepostradatelný. Pracujeme výhradně s produkty Standox, jako jsou například plnič Standox VOC System Filler U7540, Standox Basecoat a také čirý lak Standocryl VOC Xtra K9560.“, vysvětluje Uygur. Hlavním důvodem není pouze prémiová kvalita produktů Standox, ale také výjimečný servis. „ Experti ze Standoxu nám vždy pomohou nalézt řešení, jak obnovit původní odstín,“ říká Uygur. Také poskytují další technickou podporu kdykoliv během procesu opravy.

Pro více informací o KEY muzeu a dalších zajímavých projektech Standox navštivte stránku: www.standox.com/think-colour

Fotografie

# # # # # # # #

Nahoru