Tipy pro řidiče na zimní období

Období od 1. listopadu do 31. března je nám všem motoristům dobře známo. V tomto období by každý z nás měl mít své vozidlo vybaveno zimními pneumatikami. Zákon sice takovouto výbavu nenařizuje, ale jakmile teploty klesnou pod 7 °C, tak se zimní pneumatiky velice doporučují. V listopadu se k nízkým teplotám ale také přidávají další komplikace. Husté mrznoucí mlhy, častý déšť a zvýšená migrace zvěře. Pro tyto případy Vám přinášíme několik důležitých doporučení, díky kterým můžete předejít nepříjemným problémům.

Zimní pneumatiky

Díky svému složení dodávají tolik potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a na nepříznivých površích a to o 20-30 % účinněji, než by byly schopny poskytnout pneumatiky letní.

Zimní pneumatikyJak už jsme zmiňovali, zákon sice nestanovuje povinnost mít na autě zimní pneumatiky, ale existují dopravní značkou označené oblasti, které tuto zimní výbavu nařizují. Ignorováním tohoto nařízení se řidič vystavuje velkému riziku zapříčinění dopravní nehody a také obdržení pokuty ve výši až 2.500 Kč. V zahraničí jsou však pokuty mnohem vyšší a v některých zemích mají stanovená jiná období pro povinnou zimní výbavu. Proto je vždy dobré si tyto informace zjistit před tím, než vyrazíte do zahraničí.

A v čem se vlastně zimní pneumatiky liší od těch letních? Jednak výškou dezénu. Nové zimní pneumatiky mají výšku dezénu 8 mm a letní mají pouze 4 mm. S výškou dezénu 4 mm se na zasněžené vozovce zvyšuje brzdná dráha téměř o polovinu. Minimální výška dezénu zimních pneumatiky pro vozy do 3,5 tuny je stanovena na 4 mm. Dále se liší vzorem dezénu. U zimních pneumatiky tento vzorek lépe odvádí srážky spadlé na vozovku a tím tak zvyšuje přilnavost pneumatiky s povrchem vozovky.

Jak vlastně poznáte zimní pneumatiku? Předně většina z nich mají na boku grafické znázornění zimní tématiky (sněhovou vločku a horský masiv), nebo jsou speciálně označené (M+S, M/S, MS nebo M.S).

Co dalšího zkontrolovat? Jednak je potřeba dodat, že obutí zimních pneumatik je pro správnou funkčnost potřebné na všech čtyřech kolech. Dále pak je potřeba pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách a při koupi pneumatiky je potřeba zvolit správný rozměr pneumatiky (ten lze vyčíst z technického průkazu). Dále při koupi zkontrolujte datum výroby (je uvedeno na boku pneumatiky a nemělo by být více jak tři roky staré) a také hloubku dezénu.

Zimní náplně a další vybavení

Pneumatikami to ale nekončí. Kromě správné povinné výbavy se pro zimní období doporučuje zkontrolovat stav stěračů. Dolít zimní směs do ostřikovačů, zkontrolovat gumové břity a prověřit funkčnost všech stěračů.

StěračeUrčitě nechcete ráno přijet pozdě do práce. Proto je dobré kontrolovat funkčnost baterie a pro případ potřeby mít k dispozici startovací kabely a dobrou duši, která Vám pomůže baterii natočit. Samozřejmostí je škrabka na zamrzlá okna (na čelní sklo doporučujeme krycí termo fólii), smetáček na sníh, protože se znečištěným vozidle správně nesmíte na vozovku, jinak se vystavujete pokutě ve výši až 10 000 Kč a také rukavice a deku, pokud byste přeci jen někde uvázli. V extrémních případech se vyplatí mít po ruce i řetězy, se kterými můžete jet maximální rychlostí 50 km/h. Jejich nasazení se doporučuje vyzkoušet dopředu.

 

Před delší jízdou už jen nezapomeňte na plnou nádrž a do termosky čaj, protože pokud byste zůstali stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou nebo žízní.

Mlha

Mlha

Snížená viditelnost, zkreslené vnímání vlastní i cizí rychlosti vozidla a díky kondenzaci i zvýšená kluzkost povrchu a tím pádem i prodloužená brzdná dráha. To vše způsobuje nenápadná mlha. V mlze by tak řidič neměl spoléhat na znalost terénu a měl by jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. Nebezpečné se tak stává vjíždění do mlhy, jelikož řidič mnohdy svou rychlost neupraví.

Pro zvýšení viditelnosti v mlze se využívají a v Čechách dost hojně a často špatně, mlhová světla. Na rozdíl od jiných evropských států, naše zákony použití mlhovek nijak neupravují. Češi tak mnohdy používají mlhovky za velmi nevhodných situací. Ideální použití je, za mlhy s viditelností pod 100 metrů zapnout zadní mlhovky a za opravdu husté stálé mlhy, sněžení a deště zapnout přední mlhovky.

 

Zvěř

Jak už jsme zmiňovali koncem podzimu stoupá četnost migrace zvěře a s tím i roste počet střetů se zvěří na silnicích. Na portálu www.srazenazver.cz se můžete dozvědět, které úseky jsou z tohoto hlediska nejrizikovější. 

Zvěř na silnici

Při střetu se zvěří experti radí, nestrhávat volant, ale začít kontrolovaně brzdit a držet vozidlo na vozovce. Je lepší srazit zvíře čelně než nabourat do stromu, či do protijedoucího vozidla. Takové bouračky mají ve všech ohledech mnohem horší následky. Dojde-li ke střetu se zvěří, vždy volejte policii. V takových případech škody hradí pojišťovna Vašeho sjednaného pojištění.

Tma

Se změnou času přichází i zkracování dne a prodloužení noci, čili nárust tmy. Podle statistik je tak riziko usmrcení při nehodě třikrát vyšší. Největší riziko samozřejmě platí pro chodce, kteří bývají dost často velmi špatně osvětlení. Toto riziko mohou samozřejmě snížit vhodně umístěné reflexní prvky. Pak už je jen na řidiči, aby dával dostatečný pozor a jako vždy, přizpůsobil svou jízdu dané situaci.

Tma

Přílohy

Fotografie

# # # # # # # #
Přepínač

Nahoru