Trendy automobilových barev

Dle žebříčku popularity barev „Global Automotive Popilarity Report 2019“, vyhlašované koncernem Axalta, se na vrcholu oblíbenosti barev v Evropě umístila šedá. Jak ale odhadnout budoucí trendy a jak tyto implementovat do barev používaných na automobilech?
A především, jak se s těmito novými barvami a odstíny bude pracovat při následných opravách? Jestli se nová barva ocitne na autě, může záviset právě i na tom, že ji lze aplikovat při opravě. Standox, globální výrobce autoopravárenských laků z koncernu Axalta, nabízí přesné koloristické receptury a produkty pro bezchybné opravy laku.

Celosvětový producent tekutých a práškových laků, společnost Axalta, vydala žebříček nejoblíbenějších automobilových barev za rok 2019. Na prvním místě se v Evropě umístila, a nejoblíbenější barvou s podílem 25 procent stala, šedá. Předběhla tak bílou, která si drží podíl 23 procent. Celosvětově však bílé barvě patří i nadále nejvyšší příčka. Na třetím místě na našem kontinentě skončila barva černá. Tyto tři barvy dohromady tvoří dvě třetiny tržního podílu. Pokud se k nim přidá s podílem 10 procent stříbrná barva, jedná se o více než tři čtvrtiny trhu. Za těmito barvami se umístily „jasné“ barvy, modrá se deseti procenty a červená s šesti procenty.

Šedá vyjadřuje objektivitu a profesionalitu

Designérku barev pro OEM sektor, Elke Dirks, která je zodpovědná za oblast automobilového průmyslu v Evropě, na Středním východu a v Africe, vzestup šedé barvy vůbec nepřekvapil. „Šedá znamená praktičnost, profesionalitu, kombinovanou se stylem a elegancí,“ říká. „Šedé auto signalizuje, že řidič na sebe nemusí upozorňovat jasnou barvou. Díky novým pigmentům a efektům je dříve poměrně nenápadná barva v současnosti velmi stylová. Téměř dva roky trvá kompletní vývoj nové barvy, takže již dnes musíme být schopni rozpoznat barevné trendy zítřka.“

Koloristický tým společnosti Axalta vyhodnocuje širokou škálu indikátorů. Kromě analýz statistik oblíbenosti a prodejů jednotlivých odstínů sleduje i zákaznické chování a modely rozhodování při výběru barvy. Kromě toho sledují moderní trendy a duch doby. Dirks dodává: „Oděvní trendy, trendy v designu nábytku a doplňků, dokonce i články v designových časopisech. To vše nám může poskytnou vodítka.“

Nic nefunguje správně bez autoopravárenské barvy

Ne každý odstín, který Dirks a její kolegyně Christine Lüdecke vyvíjejí, se následně objeví na autech. Někdy navržená barva nenajde uplatnění z důvodů souvisejících s výrobou a někdy to zase může být kvůli složitému vývoji autoopravárenské receptury. Harald Klöcker, vedoucí oddělení Standox Training EMEA, vysvětluje: „Při vývoji nové barvy pro výrobce automobilů nebereme v potaz pouze použití sériové barvy ve výrobě, ale také možnost vytvořit správnou recepturu pro následné opravy. Ve výsledku totiž musí být lakovny schopny poškození sebeatraktivnějšího laku také dokonale opravit.“

Standox je v pravidelném kontaktu se svými OEM kolegy ze segmentu vývoje barev. „Tato spolupráce“, říká Klöckner, „přirozeně usnadňuje vývoj vhodných opravárenských receptur a snadné použití. Takováto úzká spolupráce není v našem oboru samozřejmostí. Ne každý výrobce barev je aktivní v autoopravárenství a naopak.“

60 nových receptur každý týden

Vývoj receptury autoopravárenské barvy je zdlouhavý a časově náročný postup. Zahrnuje mikroskopickou analýzu pro identifikaci efektových pigmentů, výpočet míchací receptury a vytvoření vzorků nástřiků robotickými systémy lakování, aby byl vzorek nástřiku neutrální. Získané výsledky se znovu a znovu kontrolují a vylepšují. Tímto způsobem Standox, vyvíjí každý týden kolem 60 nových receptur a zavádí je prostřednictvím koloristického softwaru Standowin iQ do procesu. „Stojí to hodně úsilí,“ připouští Klöckner, „ale víme, že pouze tak můžeme našim partnerům zajistit dosažení těch nejlepších možných výsledků.“

Přílohy

Fotografie

# ## # # # # #
Přepínač

Nahoru