Turbo legendy se prohnaly kalendářem
Turbodmychadla v autech nejsou v dnešní době vlastně ničím zvláštním. Turbo dnes najdete v každém dieselu a u kdejakého benzínového tříválce. Zde má jejich uplatnění ale zcela jiný význam. My bychom vám v našem kalendáři pro rok 2026 rádi představili přeplňované vozy, které historicky stojí za tím, že při vyslovení slova TURBO se vám zatají dech a každý fanoušek motorismu si představí neomezený zátah a nespoutanou dynamiku.
Turbodmychadlo využívá kinetickou energii výfukových plynů ke stlačení nasávaného vzduchu a tím dochází ke zvýšení výkonu motoru. Princip turba byl patentován už před neuvěřitelnými 120 lety v roce 1905 Švýcarem Alfredem Büchim. Zpočátku našlo uplatnění v letectví a lodní dopravě. Na nasazení v osobních vozech si nějaký rok však ještě muselo počkat.
Asi byste to vůbec netipovali, ale první sériově vyráběný osobní automobil s turbodmychadlem byl Oldsmobile Cuttlas Jetfire F-85 z roku 1962. Sice předběhl svoji dobu a motor V8 posilněný turbem nabídl velice slušný výkon, ale bohužel se potýkal s technickými problémy a malou spolehlivostí. Pak nastala menší časová prodleva, než se nelehkého úkolu ujmuly evropské automobilky. Možná mnohým z vás při otázce, kdo přišel na starém kontinentu s turbem první, přijde na mysl značka Porsche a jeho kultovní model Turbo. Vyvedeme vás ale z omylu. O rok dříve, v roce 1973, použili totiž inženýři z Mnichova přeplňovaný motor v BMW 2002 Turbo. Plnohodnotný sportovní vůz jasně prokázal potenciál přeplňování pro dynamickou jízdu. O rok později bylo pak turbo představeno ve zmiňovaném Porsche. Konkrétně v Porsche 911 Turbo nebo interně také nazývaného 930 Turbo. Díky těmto dvěma legendám se turbo stalo synonymem dynamiky, výkonu a rychlosti.
Řekli jsme si, že Turbo by vlastně mohlo být skvělým námětem našeho tradičního Servind kalendáře. Na jaře jsme rozhodili sítě mezi našimi zákazníky, na sociálních sítích a netrvalo dlouho a auta byla pohromadě. A na co se tedy můžete těšit? Hned do ledna a února naplno odstartoval bílý Ford Escort RS z roku 1985 se čtyřválcovou přeplňovanou jedna šestkou o výkonu 132 koní, který byl homologačním speciálem pro rallyovou skupinu A. Březen a duben vaše srdce rozbuší Porsche 911 Turbo s plochým šestiválcem o objemu 3,3 litru nadopovaný turbem s mezichladičem, které mu dodávají rovných 300 koní. A to už ostře vjíždíme, rovněž přeplňovanou, dvoulitrovou Lancií Delta HF Integrale Evoluzione do května a června. Stejně jako Ford i ona posloužila jako homologační série pro rallyovou skupinu A. V nejednom dětském pokojíku visel v osmdesátkách a devadesátkách plakát béčka nebo áčka vyvedený ve válečných barvách sponzora Martini na čestném místě. Vysportovaný britský gentleman nás svižně proveze horkým červencem a srpnem. Pouhých 367 exemplářů Lotusu Esprit S4S bylo poháněno čtyřválcem 2,2 litru posíleným turbem. A už finišujeme do cílové rovinky. Kultovní Audi Quattro způsobilo svým pohonem všech kol revoluci nejenom v motorsportu, ale stalo se první sériově vyráběnou čtyřkolkou mezi běžnými osobními vozy. Výkon do září a října přináší kultovní přeplňovaný pětiválec 2,2 litru. Finále je tady, na plný plyn projíždí cílovou čarou měsíců listopad–prosinec překrásné BMW 2002 Turbo, které se stalo prvním evropským sériově vyráběným vozem s turbodmychadlem. Ve své době nemělo tolik štěstí, protože přišlo do obtížné doby ropné krize. Vzniklo ho tak pouhých 1672 kusů a o to více ceněným dneska je.
Legendární turbo vozy pro tradiční kalendář, distribuovaný exkluzivně zákazníkům a přátelům Servindu, nafotil v areálu sídla společnosti a postprodukčně rozpohyboval fotograf Martin Zeman.